Inburgeren - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manouk - WaarBenJij.nu Inburgeren - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manouk - WaarBenJij.nu

Inburgeren

Door: Manouk

Blijf op de hoogte en volg Manouk

25 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Hier weer een update. We hebben de afgelopen week best veel gedaan. We zijn begonnen op onze stage-instelling, het Maria Internaat. Dit is een meisjes internaat. We lopen hier stage op maandag, dinsdag en woensdag van 12.00-18.00 uur. De meisjes komen rond 13.00 terug van school en om 13.30 gaan we eten. Na het eten gaan de meisjes hun corvee doen en dan gaan ze slapen. Dus om 16.00 horen de meisjes bij ons huiswerkbegeleiding te komen doen. We zijn nu bezig met gesprekken, zodat we kunnen kijken waar zij het meeste tegen aan lopen. De jongste van het internaat is 10 en de oudste 21 jaar. De meeste lopen tegen problemen aan bij het vak wiskunde/rekenen. Wij gaan hen hiermee helpen en onderzoeken hoe we hun achterstand kunnen begeleiden. Zoals jullie hebben gelezen hebben we dus erg kort de tijd met de meisjes en is het erg relaxed op stage.
Verder hebben we de uitgaansgelegenheden getest en het bevalt erg goed! We hebben vrijdag onze eerste supervisie les gevolgd hier in Paramaribo. We worden hier dus goed begeleid. We komen maandelijks samen om over casussen te praten en onze ervaringen.
Nu we begonnen zijn met stage hebben we een vaster ritme. We raken al aardig ingeburgerd hier in Suriname. We kennen de wegen, kunnen ons verplaatsen per fiets, dus we zijn al meer aan het wennen.
We hebben ook de toerist uitgehangen, zo zijn we naar de palmentuin geweest, het Onafhankelijkheidsplein, de waterkant en de beruchte letters van I love SU. Daar hebben we natuurlijk allemaal mooie kiekjes van!
Zaterdag hebben we lekker geshopt! En Sabrina was opgelicht. Ze had betaald en kreeg geld terug, maar in de volgende winkel bleek dit een nep briefje te zijn van 10 SRD. We moeten dus goed opletten!
Zondag hebben we ons eerste uitstapje gemaakt. We moesten met de taxi naar Leonsberg en daar werden we opgehaald door bootjes om dolfijn te spotten en naar een Javaans dorpje te gaan. Zie de foto's! Het was erg leuk en mooi!
Gister hebben we weer stage gelopen en vandaag zijn we (weer) vrij! Het is hier vandaag de dag van de revolutie, dus een nationale vrije dag!

Oja, we hebben het huis gehuurd van een man in Nederland. Hij is Surinaams en dit is het huis van hem en zijn vrouw. Over een maandje gaan we naar de bovenverdieping. We hebben vrijdag, toen de bovenmensen weggingen, stiekem gegluurd boven. Het is daar super mooi! Alles is nieuwer en groter! Dus we hadden gebeld of we gelijk onze spullen mochten verhuizen naar boven, maar dit mag pas over een maandje.
De laatste paar dagen is het regenachtig, terwijl het de korte droge tijd zou moeten zijn. Het is evengoed tussen de 25-30 graden elke dag! Heerlijk dus!

Dikke kus van ons

• 25 Februari 2014 - 16:05

Ingrid:

Fijn om te lezen dat alles goed gaat. Leuke foto's. x

• 25 Februari 2014 - 17:08

Laureen:

Super leuk verhaal!! Wen maar aan de regen ...het kan en wordt nog
    Veel erger hahah;) super fijn dat jullie het zo leuk hebben! Geniet lekker! XXx

• 25 Februari 2014 - 19:08

Lucienne & Harry:

Heee Hallo,

Ja regen hoort er helemaal bij, mooie foto's, leuk bericht over de stage plek. Een tip van de meester (maar ik ben er toch niet) hou van begin af aan een verslag bij, dat is makkelijk voor de supervisie en je opdrachten. Het is duidelijk dat jullie al snel inburgeren inclusief oplichting (bewaar je die valse briefjes ?) OK have fun en kijk goed om je heen, het is voorbij voor je het wet.

• 26 Februari 2014 - 20:10

Madelon:

Hey, wat leuk om te lezen! Ik hoop dat het snel deoger wordt! Heel veel plezier en succes:) liefs, madelon

• 01 Maart 2014 - 14:40

Jesse:

Hoi lieve zus jeetje wat leuknom te lezen dat je het fijn hebt alleen snap ik het niet waarom je niet komt net is Stef geweest en ik dacht dat jij straks zou komen maar ja mama zegt dat je ver weg bent ik mis je wel hoor maar goed het gaat allemaal door hier. Mooie foto,s zeg gaaf van de palmbomen enzo fijn dat jullie het zo naar het zin hebben en ook op je werk. Leuk om te lezen wat jullie allemaal doen daar. Geniet ervan en tot skipes dikke kus van je kleine broertje Jesse