Eerste paar dagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manouk - WaarBenJij.nu Eerste paar dagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manouk - WaarBenJij.nu

Eerste paar dagen

Door: Manouk

Blijf op de hoogte en volg Manouk

14 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Hier weer een berichtje van ons. Wij wilden even laten weten hoe wij de eerste week zijn doorgekomen.
Zondag heeft de beheerder van het huis, Rudi heel aardige man, ons meegenomen en rondgeleid. Wij hebben boodschappen gedaan en hebben een poging gedaan om aan een fiets te komen. Helaas was deze dicht.
Maandag gingen we 's ochtends op pad om nog wat boodschapjes te halen en fietsen te kopen. We moesten eerst pinnen. We waren de compleet verkeerde kant opgelopen en hebben een heel groot rondje gelopen. Uiteindelijk na twee uur lopen kwamen we bij een pinautomaat. Daarna moesten we weer teruglopen om fietsen te kopen. Toen begon het heel hard te regenen. Er kwam een dronken man op ons af en we mochten schuilen onder een afdak bij hem en er kwam ook een vrouw bij die daar woonde. We wilde verder gaan, maar deze man zou ons er wel even heen brengen. Dit was een beetje ongemakkelijk. Uiteindelijk waren we bij de fietsen verhuur en de man bleef maar achter ons aan lopen. Een vriendelijke Nederlandse vrouw hielp ons, maar het fietsenbedrijf was dicht. Uiteindelijk tussen neus en lippen door de situatie aan de mevrouw uitgelegd, waarna we mee haar kantoor in mochten.
Deze dag zijn we ook met de bus naar de stad gegaan en ook hier weer te vroeg uitgestapt, waarna we weer ver moesten lopen. We hebben lekker gegeten bij Zus & Zo.
De volgende dag bij poging drie hebben we fietsen weten de bemachtigen. We konden ze reserveren en vrijdag ophalen.
Woensdag hadden we een relax dagje. 's Avonds toen we zaten te eten dacht Sabrina te zien dat de boom naast ons huis in brand stond. We dachten we laten het maar even. Uiteindelijk zaten wij 's avonds een serie te kijken en we hoorden van alles buiten. We gingen kijken en daar stond de brandweer. De boom naast ons huis moet gekapt worden, omdat hij op de bedrading hangt. In de boom hangt een bijenkorf die ze in de brand hadden gezet. Deze brand was in de loop van de avond weer aangewakkerd. Toen heeft de brandweer deze geblust.
En donderdag hebben we kennisgemaakt op onze stage-instelling. Het gebouw zag er van voor klein uit, maar was super groot. We hebben een rondleiding gehad en de meisjes in het huis ontmoet. Ook hebben we twee Belgische stagiaires daar ontmoet die ons het een en ander hebben verteld. We hebben een gesprek gemaakt over onze taak en wij moeten vooral de basis voor rekenen en wiskunde gaan aanleren aan de meisjes. Hier lopen zij flink mee achter. Na het bezoek zijn we uiteten geweest bij het Vat.
Inmiddels is het vrijdag en hebben we de boel lekker schoongemaakt. We zijn vanochtend vroeg opgestaan om naar de vreemdelingenzaken te gaan. Je moet een lange broek aan en geen blote armen. Het is erg streng. We kwamen binnen en werden geholpen. Ook werden we uitgelachen, geen idee waarom. Het was allemaal snel geregeld. Vanmiddag kunnen we de fietsen ophalen en zien we onze medestudenten van school. Ze zullen lekker roti bij ons om de hoek eten en vanavond gaan we het uitgaansleven bekennen.

Zo nu zijn jullie een beetje op de hoogte van onze activiteiten. We hebben vooral nog erg last van de muskieten. We hebben al meer dan 40 steken.. om te huilen. We zullen nog wat foto's van ons huis en de reis bijvoegen!

Basra,
van ons!

• 14 Februari 2014 - 19:56

Lindsey:

Leuk om te lezen wat jullie allemaal mee maken!
    Geniet van alles om je heen, want voor dat je het weet is het alweer voorbij.

X Lindsey

• 14 Februari 2014 - 20:11

Pieter Schotvanger:

Het klinkt allemaal als een spannend boek ....
    Geniet er van ...
    x je buurman

• 14 Februari 2014 - 20:57

Anita :

Leuk manouk om te lezen hoe het gaat , nu is alles nog vreemd straks zal het makkelijker gaan, pas goed op elkaar . En geniet groetjes anita

• 14 Februari 2014 - 21:20

Catherine Mens:

Hoi Manouk,
    wel leuk dat je dit doet zodat wij allemaal kunnen mee genieten van je avontuur. Eerste foto's zijn ook heel leuk. Pas goed op jezelf en veel succes. Kus Cathy X

• 14 Februari 2014 - 21:33

Oma:

Manouk lk heb je al je foto's gezien leuk om te zien en te lezen oma blijft je volgen dikke kus van oma
    Dag .lieverd

• 14 Februari 2014 - 21:56

Eric:

Hey Manouk,
    Zo het is nu eindelijk begonnen! Wat spannend voor jullie beiden. Zo te zien veel indrukken en wennen aan de andere cultuur en temperatuur. Geniet er lekker van en pas goed op jullie zelf. Veel knoflook eten, dat vinden de muggen niet lekker :) groeten van hier. Ciao

• 14 Februari 2014 - 23:37

Eline:

Leuk om te lezen meiden! Veel plezier! Geniet ervan! Xx

• 15 Februari 2014 - 13:27

Anita:

Hoi meiden,
    Leuk om jullie op deze manier te volgen, dan zijn we er stiekem toch een beetje bij. De tip van knoflook
    zal ik maar uitproberen als ik jullie was.
    XX tot snel.

• 15 Februari 2014 - 17:44

Harry:

Succes en veel plezier in Suriname!

Harry

• 16 Februari 2014 - 08:45

Harry&Lucienne:

Goed om weer een berichtje te lezen. Jullie moeten duidelijk er wennen aan een geheel andere omgeving. Het lijkt ons allemaal erg spannend voor jullie, allemaal nieuwe avonturen. moeten wij ons zorgen maken ;-) ? Het is ook niet makkelijk om al jullie nieuwe avonturen in een paar zinnen kwijt te kunnen. Als ik als oudje advies mag geven, zo niet dan toch, neem er de tijd voor, hoe een dagboekje bij ( is ook voor je verslagen makkelijker), elke dag een half uurtje is makkelijker dan aan het eind nog een recapituleren hoe het ook al weer ging :-), nu maak je nog veel te veel mee wat straks allemaal logies lijkt.
    Nu ja kijk maar wat je met dit advies doet. Het is duidelijk dat er nog veel te beleven is. Hou een open mind, stel jezelf vragen en blijf vertrouwen op jezelf en je onderbuik (als het niet goed voelt, dan IS het ook niet goed) Over het verhaal van die dronken man moet ik dan wel even glimlachen, Manouk weet dat dit mijn werk is en ik denk dat er daar veel meer dronken mensen (mannen) rondlopen dan wat jullie hier gewend zijn. Lastig zijn ze altijd, blijf respectvol en duidelijk, twijfel niet, hij is dronken en je wil dat hij weggaat. Nu zal dat in het Nederlands niet zoveel effect hebben maar dat zullen jullie in het Surinaams snel leren.
    Het grote avontuur is nu echt begonnen! En daarmee ook de zorgen vanuit Nederland :-) In elk geval heel veel succes daar en wij hopen snel weer van jullie te horen.

• 19 Februari 2014 - 21:02

Jeroen, Angelique En Yannick:

Manouk, leuk om jullie verslag te lezen. Jullie hebben al heel wat meegemaakt in korte tijd.
    Ik las over het eten van roti, hou ons maar op de hoogte van alle exotische dingen die jullie daar eten. Als je een lekker gerecht hebt stuur je het recept maar op dan gaan we het hier ook proberen.
    Trouwens een mooi huis waar jullie zitten. Wonen julie bij mensen in.
    Hoe warm is het trouwens bij jullie. We blijven jullie volgen!