Onze trip! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manouk - WaarBenJij.nu Onze trip! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manouk - WaarBenJij.nu

Onze trip!

Door: Manouk

Blijf op de hoogte en volg Manouk

04 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Dag lieve mensen,

We hebben weer leuke dingen meegemaakt en zeer bijzondere dingen gezien. Allereerst kwamen Tanja en Wendy vanuit Curaçao. We hebben ze een mooie toeristische rondleiding gegeven door Paramaribo. Ook zijn we lekker wezen shoppen, uiteten en heerlijk bij het zwembad gelegen.
Afgelopen weekend zijn we op trip geweest naar Frans Guyana en Galibi. We moesten eerst een tijdje in de bus, waar we onderweg gingen stoppen om te ontbijten. Toen heb ik pappa gebeld, want die was natuurlijk jarig!!
Toen we onze weg verder vervolgde hebben we lekker geslapen tot we bij de grens van Frans Guyana aankwamen. Hier moesten we al onze bagage in vuilniszakken stoppen, omdat we via de boot onze weg verder zouden vervolgen. We gingen met de boot naar Frans Guyana, waar we lekker hebben geluncht en naar de markt zijn geweest. Helaas was het regenachtig, tot we het water opgingen. We hebben drie kwartier gevaren tot we aankwamen op Galibi. Het was een zeer mooi plaatsje, erg vredig en rustig. Toen we geïnstalleerd waren hebben we een dorpsgrondleiding gehad en gingen we lekker eten. Het regende erg hard...

Toen het droog was moest iedereen zich gaan inpakken voor de boottocht naar de zeeschildpadden. De boottocht duurde vrij lang, maar het was zeker de moeite waard. Eenmaal op het land mochten we naar een zeeschildpad. Een andere groep had net een bevalling mogen meemaken en wij zagen hoe hij weer richting het water liep. Het was ongelooflijk bijzonder om te zien hoe groot deze beesten zijn. Vervolgens was er nog een ander waar we een hele bevalling hebben meegemaakt. Per keer leggen ze 50 tot 150 eieren neer.... Het was heel mooi en bijzonder om dit mee te maken.
We gingen weer terug naar ons stulpje en de terugweg duurde langer. We hebben een aantal keer vastgezeten in de zandbakken. Het is bewonderenswaardig hoe deze bootmannen hun weg weten te vinden op de oceaan in het pikkedonker.
Eenmaal thuis hebben we onze bedjes opgezocht en zijn we gaan slapen.

De volgende dag hadden we een heerlijk ontbijt, want het eten is altijd TOP geregeld en krijg je in overvloed! We zijn even bij de souvenirs winkel geweest en hebben even gezond. Ook zijn we naar de plaatselijke 'dierentuin' geweest. In het dorp was er een man die aapjes, schildpadjes en nog wat anderen dieren had. Je mocht alles doen voor een vrijwillige bijdrage.

Eenmaal weer in de boot hebben we het net aan droog gehouden met één buitje onderweg. We hebben heerlijk geluncht en gingen met de bus weer richting Paramaribo. Hier hebben we vrij weinig van mee gekregen, aangezien iedereen sliep.. haha!

Thuis hebben we lekker gewassen en ons voorbereid op onze stagedag.
Dinsdag kwam onze mentor vanuit Nederland langs op onze stage-instelling. We gingen onze verslagen bespreken en onze begeleiders waren enthousiast en we waren goed bezig! Vanuit dit gesprek hebben wij een extra taak gekregen/bedacht, YES! We gaan na de paasvakantie beginnen met thema avonden. Elke week hebben we een nieuw thema die we elk individueel zullen begeleiden en de ander observeert en legt verslag. We kunnen de hele bijeenkomst zelf invullen. Zo kunnen we dus leuke dingen met de meisjes doen en maken ze ons ook in een andere setting mee. We hebben er erg veel zin in en zijn vol aan het brainstormen en voorbereiden. 's Avonds zijn we nog heerlijk getrakteerd op uiteten door Tanja en Wendy, omdat dit hun laatste avondje was. Het was heerlijk!

De volgende ochtend zijn we naar de manicure geweest, wat ook heerlijk ontspannend was. Hierna hebben we afscheid moeten nemen van onze gasten die nu weer met hun gat op Curaçao zitten! Ook heel vervelend. Wij zijn weer naar stage gegaan en het loopt allemaal goed!
Donderdag hadden we een chill dagje en de grote schoonmaak. Zoals jullie weten zijn we naar de bovenverdieping verhuist. Ik zal daar een aantal foto's van plaatsen, dan zullen jullie begrijpen waarom we graag naar boven wilde!
Vandaag heb ik geskyped met het thuisfront. De hele familie was bij oma te eten. Het was erg leuk om iedereen even te zien en te spreken! Vanmiddag heb ik supervisie gehad en dat was fijn. Daar konden we even alles eruit gooien, wat ook belangrijk is!

Nu gaan we ons voorbereiden op onze trip van aankomend weekend! We gaan naar Nickerie en Bigipan. Het schijnt een lange busreis te zijn, waarbij we ook een stuk met de boot moeten en we slapen in hangmatten midden op een meer. We zullen kaaimannen gaan spotten en ons verwennen in een modderbad! Ook zullen we nog naar een Hindoestaanse tempel gaan. Ik ben erg benieuwd!

De tijd vliegt hier voorbij, maar we hebben het heel erg naar ons zin! Volgende week zondag komt Stef en twee weken later Mamma, Francois en Ramon! Ik kijk er heel erg naar uit!
Dit was het weer even vanaf mijn balkon in Suriname (zon en 30 graden)!!

Hele dikke knuffel van ons
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 04 April 2014 - 22:42

Wendy:

Hahah leuk Manouk! En ja ik zit weer heerlijk met mn 'gat' op Curaçao. Toptijd gehad bij jullie! Veel plezier aankomend weekend! Xxx

• 06 April 2014 - 08:17

Jeroen En Yannick:

Hoi Manouk, was leuk om je via skype te zien toen we bij mijn moeder waren. Net samen met Yannick de foto's bekeken en je reisverslag geprobeerd te lezen. Is nog niet helemaal gelukt omdat Yannick mij als klimobject gebruikt. Hij worst een beetje ongeduldig en wil een filmpje op de computer zien. Vooruit dan maar. Zag er allmaal heel mooi uit. hij begint me in te pakken in zijn dekbed dus ik moet echt stoppen en wat aandacht geven! Dag, Manouk

• 09 April 2014 - 21:13

Trudy En Piet Schotvanger:

Wij komen net terug van een weekje Tenerife ..
    Strand . Palm bomen etc .wij begrijpen dat jullie je in dat tropische klimaat best vermaken en wij zagen iedere dag jullie weerbericht op tv en dachten aan jullie . geniet !!!
    gr Trudy en Piet

• 11 April 2014 - 19:28

Manouk :

Haha wat een leuke reacties! Ik begrijp dus dat jullie een fijne vakantie hebben gehad Piet en Trudy? Toch wel met het vliegtuig gegaan? Leuk dat jullie allen onze blog lezen! Er komt snel een nieuwe! Liefs x